Alla inlägg den 20 november 2008

Av Alexandra Pap - 20 november 2008 19:01

Nu börjarjag tröttna!Va i helvete är det för fel på folket? Jag har läst två böcker om hedersmord.Den första som heter På liv och död handlar om Souad. Hon bor i Israel med sin mamma, pappa och hennes syskon.I ett land som Israel är min i princip dömd till döden om man föds som flicka. Det bästa som kan hände är om man föds till pojke.Varför?Flickorna får inte titta en man i ögonen, hon måste gå med huvudet böjt på gatan, hon får inte prata med nån utan lov med mera...Medans en pojk, han, han behandlas som en prins och familen överöser honom med guld och gröna skogar...Souad blir kär i killen som bor mitt emot deras hus... Det enda problemet är ju att dom inte får prata med varandra. Men så träffas de i smyg och Souad blir med barn...Pojken försöker övertala Souads far om att de ska få gifta sig med varandra, men fadern har inga planer om giftermål när det gäller Souad. Först ska hennes syster bli gift. Till slut går det inte att dölja graviditeten och en dag när Souad sitter uppe på terassen och tvättar mattorna, kommer hennes svåger och är trevlig som han brukar vara, inget konstigt med det. Men plötsligt är Souad som en levande fackla!Svågern har först hällt bensin och sedan tänt på Souad. Hon lyckas släcka elden men blir mycket svårt skadad. Hon hamnar på ett sjukhus, men de har ingen lust och hjälpa henne. Hon föder sitt barn mitt i natten  och en sköterska tar barnet ifrån henne, men i och med att Souad är så pass brännskadad kan hon inte göra något motstånd. Men en dag kommer det en kvinna från en hjälporganisation och hjälper henne till ett bättre liv i Österrike, där hon får ny identitet... Detta är en mycket läsvärd bok...Vrf jag skrev detta blogginlägget har att göra med det jag läste på Aftonbladets hemsida....  

http://www.aftonbladet.se/wendela/article3777558.ab
Ovido - Quiz & Flashcards